یک استاد موسیقی گفت: امیدواریم رشته آهنگسازی که از هنرستانهای موسیقی حذف شده مجدداً در سالهای آینده به هنرستانهای ما برگردد. رمضانی استاد موسیقی در برنامه ارغنون رادیو گفت و گو گفت:رشته موسیقی به زیرشاخههای مختلفی تقسیم میشود و به نظر میرسد که انتخاب عنوان نوازندگی سازهای ایرانی گویاتر باشد. وی بیان کرد: ویولون از […]
یک استاد موسیقی گفت: امیدواریم رشته آهنگسازی که از هنرستانهای موسیقی حذف شده مجدداً در سالهای آینده به هنرستانهای ما برگردد.
رمضانی استاد موسیقی در برنامه ارغنون رادیو گفت و گو گفت:رشته موسیقی به زیرشاخههای مختلفی تقسیم میشود و به نظر میرسد که انتخاب عنوان نوازندگی سازهای ایرانی گویاتر باشد.
وی بیان کرد: ویولون از کودکی در منزل ما وجود داشت و پدر همیشه ما را به سمت موسیقی تشویق میکرد. موسیقی را از هشتسالگی و با نوازندگی تنبک شروع و بعد از مدتی ویولون را بهعنوان ساز تخصصی خود انتخاب کردم رشته آهنگسازی در سال ۱۳۹۳ از هنرستان حذف شد و باوجود علاقه زیادی که به آهنگسازی داشتم؛ اما بهاجبار رشته نوازندگی را انتخاب کردم و بعد از شرکت در کنکور و کسب رتبه اول آهنگسازی، وارد دانشکده هنر دانشگاه تهران شدم.
رمضانی افزود: ما علاوه بر هنرستان استان تهران در شهر تبریز و اصفهان هم هنرستان باسابقه داریم اما با قدمت کمتر. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در یکی دو دهه اخیر، هنرستانهایی را در شهرهای مختلف استانها مانند کرج و سنندج احداث کرد که البته بیشتر نوازندگی ساز ایرانی را آموزش میدهند.
این استاد موسیقی بیان کرد: نظام آموزشی و شرایط داخل دبیرستانها و دروس عمومی و متفرقه در دبیرستانها و هنرستانها فرصت کارکردن در آهنگسازی را نمیدهد؛ اما در کل آهنگساز و نوازندگی خیلی جدا از هم نیستند و در یک مسیر قرار دارند هنرجویان در هنرستانها با سن کمتر و طبق یک سیستم آموزشی دقیق و با نظارت آموزش میبینند تا در حوزه نوازندگی تبدیل به یک نوازنده برجسته شوند و البته ما در هنرستانها دروس عمومی و مصوب آموزشوپرورش هم را داریم.
وی افزود: بچهها در هنرستان رقابت میکنند و سال دیپلم سختترین سال برای آنهاست و همان سال باید در کنکور هم شرکت کنند و درسهایی را بخوانند که هیچوقت در هنرستان نخواندند و لذا مجبورند که در آموزشکدههای آزاد کنکور هزینه کنند.
رمضانی بیان کرد:بهتر است که بچهها در هنرستانها اول روی نوازندگی کار کنند و افرادی که شوقوذوق ملودینویسی و خلق اثر را دارند به آهنگسازی بپردازند و در ادامه آهنگسازی خود را پرورش دهند.
رمضانی خاطرنشان کرد: بچههای هنرستان برای سنجش معدل ورود به دانشگاه و گرفتن امتیاز باید در آزمون نهایی درسهایی شرکت کنند که هیچوقت در هنرستان نداشتند و نکته عجیب اینکه درصد معدل در کنکور برای هنرستانیها نسبت به بقیه پایینتر است.
این استاد موسیقی با اشاره به اینکه کنکور رشته موسیقی دو مرحله کتبی و عملی با ضریب ۱۲ دارد گفت: بچههای هنرستان در مرحله دوم مشکلی ندارند؛ اما در مرحله اول مشکل دارند و همین باعث میشود که آمار قبولی بچههای هنرستان در دانشگاههای سراسری پایین باشد و امیدواریم رشته آهنگسازی که از هنرستانهای موسیقی حذف شده مجدداً در سالهای آینده به هنرستانهای ما برگردد.
او گفت: یکی از مشکلات عجیب کنکور هنر این است که برخی دروس منابع ندارند؛ مانند درس «درک عمومی ریاضی فیزیک» با ضریب ۵ که هیچ منبعی برای آن تعریف نشده است.